ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΠΑΙΔΙΟΥ, ΕΦΗΒΟΥ ΚΑΙ ΕΝΗΛΙΚΩΝ

Ροζινα Ελενη Φιλιππιδου - ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ, ψυχολογος

Roselina Filippidou, started as a professional dancer and dance teacher. Acquired her BSc (Hons) in Psychology and MSc in Psychological Research Methods from The Open University and PGdip in Drama and Movement Therapy from The Royal Central School of Speech and Drama, University of London. She is also a certified EMDR therapist. 

As a psychotherapist, she has worked in private therapeutic centres, psychiatric clinics, centres for rehabilitation of people with learning difficulties and shelters for children and adolescents at risk. 

She has participated with oral presentations and workshops, in numerous European and National conferences. She was a member of the organising and scientific committees in the conferences organised by the Association of Dramatherapists and Playtherapists of Greece, of the CAIPT Pre-conference Symposium 2019 of the Musical Department of the Aristotle University of Thessaloniki and of the Play, Perform, Learn, Grow (PPLG) Conference 2019. She is an external lecturer at the Department of Music Science & Art in the University of Macedonia and an external collaborator of the Psychiatric Clinic of the Aristorle University of Thessaloniki. She has also published articles referring to the importance of arts in therapy. 

The last fifteen years, she works as a psychotherapist in her two private offices, in Athens and Thessaloniki (Greece). She is the manager and scientific coordinator of the Institute for Therapy and Education Through Arts EPINEIO. 

She is a member of the British Association of Dramatherapists and of the Association of Greek Psychologists. 

ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ - ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ, ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ

Η Παναγιώτα Παπαϊωάννου είναι πτυχιούχος του τμήματος Ψυχολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Συνέχισε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο Κing’s College London της Αγγλίας, όπου εξειδικεύτηκε στην Ψυχική Υγεία Παιδιών κι Εφήβων.

Στα πλαίσια της πρακτικής της άσκησης εκπαιδεύτηκε στο Βρετανικό Σύστημα Υγείας (NHS Trust), παρέχοντας συνεδρίες συμβουλευτικής γονέων. 

Έχει εργαστεί εθελοντικά σε δομές υποστήριξης παιδιών και εφήβων στη Θεσσαλονίκη και στο Λονδίνο. Τα τελευταία χρόνια εργάζεται ως ειδικός ψυχικής υγείας στο Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης όπου παρέχει ατομικές και οικογενειακές συνεδρίες σε παιδιά, εφήβους και ενήλικες αιτούντες άσυλο. Ολοκλήρωσε την ψυχοθεραπευτική της εκπαίδευση, στις Μεταμοντέρνες Συστημικές Προσεγγίσεις (Αφηγηματική Θεραπεία, Θεραπεία Εστιασμένη στη Λύση, Διαλογική Προσέγγιση στη Θεραπεία) στο Κέντρο Bienestar στη Θεσσαλονίκη. Συνεργάζεται με το Επίνειο, στο τμήμα Εφήβων, προσφέροντας ατομικές συνεδρίες και συμβουλευτική γονέων.

ΚατερΙνα ΜητσιΑνη - ΨυχολΟγος, ψυχοθεραπευτρια

Η Κατερίνα Μητσιάνη είναι πτυχιούχος του Τμήματος Ψυχολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και τελειόφοιτη του μεταπτυχιακού προγράμματος «Κλινική Ψυχολογία και Νευροψυχολογία» του ίδιου πανεπιστημίου, με κατεύθυνση την Κλινική Ψυχολογία.

Έχει εκπαιδευτεί στις βασικές αρχές ψυχοθεραπείας παιδιών και εφήβων, οικογενειακής θεραπείας και συμβουλευτικής γονέων στο Ελληνικό Κέντρο Ψυχικής Υγιεινής και Ερευνών Ανατολικού Τομέα Θεσσαλονίκης. Επιπλέον, έχει παρακολουθήσει το πρόγραμμα «Εισαγωγή στην Ψυχαναλυτική Ψυχοθεραπεία Γονιού-Βρέφους» του ΚΕΔΙΒΙΜ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, καθώς και πληθώρα σεμιναρίων που αφορούν την ψυχική υγεία και την ψυχοδυναμική ψυχοθεραπεία παιδιών και εφήβων (Σύλλογος Μέριμνας Παιδιού και Εφήβου, ΚΕΔΙΒΙΜ Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος).

Έχει εργαστεί ως Ψυχολόγος παιδιών και εφήβων στην Ειδική Αγωγή, καθώς και στο Παπάφειο Κέντρο Παιδικής Μέριμνας Αρρένων Θεσσαλονίκης «ο Μελιτεύς». Στα πλαίσια της άσκησής της, συνεργάστηκε με το Ψυχιατρικό Τμήμα Παιδιών και Εφήβων του Νοσοκομείου Γ. Παπανικολάου στη Θεσσαλονίκη και με δομές του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης.

Επίσης, έχει συμμετάσχει εθελοντικά σε προγράμματα, όπως στην «Κοινωνική Ένταξη Παιδιών με Νοητική Αναπηρία στη Γειτονιά τους» του 4ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης, στο πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης «Ζεστή Αγκαλιά» του βρεφονηπιακού σταθμού «Μέριμνα Παιδιού», και στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Θεσσαλονίκης «ο Άγιος-Στυλιανός».

Διατηρεί έντονο επιστημονικό και κλινικό ενδιαφέρον για την βρεφική ανάπτυξη και την ψυχοθεραπεία βρεφών, παιδιών και εφήβων, και επιδιώκει την συνεχιζόμενη εκπαίδευσή της σε αυτούς τους τομείς.

ΗλιΑνα ΧατζηαναστασΙου - ΕΙΔΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ, ΧΟΡΟθεραπευτρια

Η Ηλιάνα Χατζηαναστασίου είναι Ψυχοθεραπεύτρια μέσω Χορού και Κίνησης (MA in Dance Movement Psychotherapy, Goldsmiths University of London), κατεύθυνση που διάλεξε μετά την ολοκλήρωση των σπουδών της ως ειδική παιδαγωγός (BSc Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας) και την ενασχόλησή της με τις τέχνες.

Είναι επίσης πιστοποιημένη στη Ζωοθεραπεία (θεραπευτική παρέμβαση με τη διαμεσολάβηση ζώου) από το Institut Français de Zoothérapie, και μέλος της πρώτης Ελληνικής Ομάδας Ζωοθεραπευτών. Στη διάρκεια της επαγγελματικής της πορείας έχει εργαστεί ως ειδική παιδαγωγός, παρέχοντας παράλληλη στήριξη σε παιδιά με αυτισμό σε ιδιωτικές σχολικές δομές της Θεσσαλονίκης, αλλά και ως δασκάλα χορού σε ΚΔΑΠ και σχολές χορού της πόλης. Ως χορο-κινητική ψυχοθεραπεύτρια έχει κλινική εμπειρία τόσο σε ψυχιατρικά ιδρύματα όσο και στην κοινότητα, σε δομές ψυχικής υγείας του Αγγλικού Εθνικού Συστήματος Υγείας στο Ανατολικό Λονδίνο (East London Foundation Trust NHS) όπου διετέλεσε και την πρακτική της άσκηση.

Έχει δουλέψει σε ατομικό αλλά και ομαδικό επίπεδο με άτομα που ζουν με διαταραχές προσωπικότητας, κατάθλιψη, σχιζοφρένεια, αγχώδεις διαταραχές, σύνθετη διαταραχή μετατραυματικού στρες. Έχει συνεργαστεί με μουσικοθεραπευτές και ψυχοθεραπευτές μέσω της τέχνης και ενημερώνει διαρκώς την πρακτική της με σεμινάρια και εκπαιδεύσεις. Είναι μέλος της Ένωσης Χοροθεραπευτών Αγγλίας (Association Dance Movement Psychotherapy UK) και του Δικτύου Ψυχοθεραπευτών μέσω Χορού και Κίνησης (ΨΥ.ΧΟ.ΚΙΝΗΣΙΣ).

ΠΑΝΟΣ ΤΖΟΥΒΕΛΕΚΗΣ - ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ, ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗΣ

Ο Πάνος Τζουβελέκης είναι πτυχιούχος του τμήματος Ψυχολογίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης. Ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στη Ψυχαναλυτική Αναπτυξιακή Ψυχολογία σε κοινό πρόγραμμα του University College London με το Anna Freud National Centre for Children and Families.

Στα πλαίσια του προγράμματος, ολοκλήρωσε μονοετή ψυχαναλυτική παρατήρηση βρέφους και έκτοτε συμμετείχε σε σεμινάρια σχετικά με τη ψυχανάλυση σε φορείς της Ελλάδας (Βορειοελλαδική Ψυχαναλυτική Εταιρεία, Σύλλογος Μέριμνας Παιδιού και Εφήβου). 

Από το 2020 μέχρι το 2023 εργαζόταν ως ψυχολόγος/υπεύθυνος παιδικής προστασίας στην ΑΡΣΙΣ – στο πρόγραμμα εντοπισμού και υποστήριξης ασυνόδευτων ανηλίκων, κατά τη διάρκεια του οποίου εργάστηκε με παιδιά, εφήβους και τις οικογένειες τους. Επιπλέον, είναι εκπαιδευόμενος ψυχοθεραπευτής στο πρόγραμμα Ψυχαναλυτικής Ψυχοθεραπείας του ΔΙ.ΚΕ.ΨΥ (Διεπιστημονική & Ερευνητική Ψυχοκοινωνική Υποστήριξη Παιδιών και Ενηλίκων). 

ΡΑΦΑΕΛΛΑ ΑΝΔΡΕΑΔΟΥ - ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ

Η Ραφαέλλα Ανδρεάδου σπούδασε Γερμανική Γλώσσα και Φιλολογία στο ΑΠΘ. Στη συνέχεια ολοκλήρωσε την τριετή εκπαίδευση στη Θεραπεία μέσω Δράματος κι Κίνησης του Ινστιτούτου Θεραπείας κι Εκπαίδευσης μέσω των Τεχνών Επίνειο. Έχει παρακολουθήσει πλήθος σεμιναρίων χορού και έκφρασης μέσω του σώματος και σεμινάρια χοροθεραπείας μέσω της πρωτόγονης έκφρασης. Ως δραματοθεραπεύτρια έχει συμμετάσχει με εργαστήριο στο συνέδριο Perform Learn Grow 2021 – Creating belonging in times of pandemic και στο πρόγραμμα Erasmus+, συντονίζοντας ομάδες ατόμων διαφορετικών εθνικοτήτων (Βουλγαρία, Ελλάδα, Ισπανία). Κατά την περίοδο διαμονής της στην Κοπενχάγη συμμετείχε επίσης σε σεμινάρια θεραπειών μέσω τέχνης, όπως το Children and Parents – Creating bridges. 

Έχει εργαστεί ως δραματοθεραπεύτρια στο Σύλλογο Συνδρόμου Down Βορείου Ελλάδος, στο ΚΔΑΠ Σιδηροκάστρου και στο Σύλλογο Alzheimer Ελλάς. 

Αναστασiα Χατζηανδρeου - ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ

Η Αναστασία Χατζηανδρέου είναι πτυχιούχος του τμήματος Λογοθεραπείας του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου της Κύπρου με διετή πρακτική άσκηση στην Κλινική Λόγου, Ομιλίας και Ακοής του πανεπιστημίου σε παιδιατρικό πληθυσμό και στο ειδικό σχολείο Ευαγγελισμού της Λευκωσίας. Έχει παρακολουθήσει πλήθος σεμιναρίων όπως έγκαιρης παρέμβασης, MAKATON, σίτιση και κατάποση, διατροφή και αυτισμός, θεραπευτικές προσεγγίσεις παιδιών με σχιστίες και κρανιοπροσωπικές ανωμαλίες και τα νεότερα δεδομένα στην φαρμακοθεραπεία της νόσου αλτσχάιμερ.

Είναι κάτοχος διαφόρων δεξιοτήτων όπως το: PROMT, GRID, PECS και το TEACCH. Ενημερώνεται συνεχώς για καθετί νέο στους τομείς της αξιολόγησης και παρεμβάσεις ακολουθώντας κάθε σύγχρονη προσέγγιση.

Τέλος, βρίσκεται στο στάδιο ολοκλήρωσης του μεταπτυχιακού της στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο της Κύπρου, στον τομέα της ψυχολογία και συγκεκριμένα στην ψυχική υγεία του παιδιού και του εφήβου. 

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Rosina Eleni Filippidou

Roselina Filippidou, started as a professional dancer and dance teacher. Acquired her BSc (Hons) in Psychology and MSc in Psychological Research Methods from The Open University and PGdip in Drama and Movement Therapy from The Royal Central School of Speech and Drama, University of London. She is also a certified EMDR therapist. 

Έχει συμμετάσχει σε πλήθος εθνικών κι ευρωπαϊκών συνεδρίων, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, πραγματοποιώντας διαλέξεις κι εργαστήρια. Ήταν μέλος των επιστημονικών και οργανωτικών επιτροπών στα συνέδρια της Ένωσης Δραματοθεραπευτών και Παιγνιοθεραπευτών Ελλάδος, στο CAIPT Pre-conference Symposium 2019 του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Play, Perform, Learn, Grow: Bridging Communities, Practices and the World (PPLG) Conference 2019. Είναι εξωτερική εισηγήτρια στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του ΑΠΘ, στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών και επιστημονική συνεργάτης της Β’ Ψυχιατρικής Κλινικής Α.Π.Θ. Επίσης, αρθρογραφεί περιστασιακά σε περιοδικά κι εφημερίδες.

She has participated with oral presentations and workshops, in numerous European and National conferences. She was a member of the organising and scientific committees in the conferences organised by the Association of Dramatherapists and Playtherapists of Greece, of the CAIPT Pre-conference Symposium 2019 of the Musical Department of the Aristotle University of Thessaloniki and of the Play, Perform, Learn, Grow (PPLG) Conference 2019. She is an external lecturer at the Department of Music Science & Art in the University of Macedonia and an external collaborator of the Psychiatric Clinic of the Aristorle University of Thessaloniki. She has also published articles referring to the importance of arts in therapy. 

Τα τελευταία δέκα χρόνια διατηρεί ιδιωτικά γραφεία στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα. Απο το 2016 είναι επιστημονική διευθύντρια του Ινστιτούτου Θεραπείας & Εκπαίδευσης Μέσω των Τεχνών ΕΠΙΝΕΙΟ, και διδάσκει θεωρητικά και βιωματικά μαθήματα στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Δραματοθεραπείας.

Είναι επίσης μέλος του Βρετανικού Συλλόγου Δραματοθεραπευτών, του Επαγγελματικού Συλλόγου Θεραπευτών μέσω Τέχνης και του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων.

Manager, Scientific coordinator
info@epineio.gr Thessaloniki

Telephone : +302314035212
Mobile : +306972875789

Elizabeth Sakellaridou

Elizabeth Sakellaridou is Professor Emerita of Theatre Studies at Aristotle University in Thessaloniki, Greece. She is a Pinter and Barker scholar and has taught on contemporary British theatre, comparative drama, theatre history and performance theory, with special emphasis on space and phenomenology.

Her research and publications (books and articles) also move in the area of gender and cultural studies, tragedy and melancholia and the revival of Greek tragedy. Her latest extended essay on the use of glass in contemporary scenography, entitled “Looking from Either Side of Glass” has been published in Playing Offstage: Theatre as a Presence or Force in Real Life (Lexington, 2017). Her lengthy chapter on contemporary adaptations of Greek tragedy, entitled “Conflict and the Other,” is under publication in the collective volume Adapting Greek Tragedy: Contemporary Contexts for Ancient Texts (CUP, forthcoming). Her two current research projects are (a) on contemporary Greek playwrights and (b) on the recent developments in the hybrid space between performance and phenomenology.

She is also a translator from Greek into English and vice versa. Her translation of Aki Dimou’s play …and Juliet has been published in the Oberon Anthology of Contemporary Greek Plays (2017). She is also actively involved in Greek theatrical life as dramaturg, critic and translator. She is a member of the International Theatre Institute and she has been invited to lecture in various European and American Universities.

Dimitra Mitta

Η Δήμητρα Μήττα σπούδασε Φιλοσοφία στη Φιλοσοφική Σχολή του Α.Π.Θ., όπου έκανε προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές και έρευνα στο ίδιο Πανεπιστήμιο σε θέματα Φιλοσοφίας της Μυθολογίας. Είναι καθηγήτρια φιλόλογος στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, ερευνήτρια και συνεργάτης του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας σε θέματα αρχαίας ελληνικής μυθολογίας, συντάκτρια ηλεκτρονικού μυθολογικού λεξικού πατήστε εδώ και here, διδάσκουσα (Ιστορία Αρχαίου Θεάτρου, Δραματολογία) σε δημόσιες (ΚΘΒΕ) και ιδιωτικές σχολές Θεάτρου (Ανώτερη Δραματική Σχολή “Ανδρέας Βουτσινάς”). Έχει δημοσιεύσει βιβλία και μελέτες, με επίκεντρο τον αρχαίο ελληνικό μύθο, δοκίμια για την ποίηση, διηγήματα, θεατρικά έργα, μυθιστόρημα. Μελετήματα και άρθρα της περιλαμβάνονται σε πρακτικά συνεδρίων, συλλογικούς τόμους και περιοδικά.

Dimitra κουλαξιζη

Η Δήμητρα Κουλαξίζη σπούδασε Φιλοσοφία και Παιδαγωγική στη Φιλοσοφική σχολή του Α.Π.Θ και έχει φοιτήσει με υποτροφία στην Ανωτέρα Δραματική Σχολή Ίασμος – Βασίλης Διαμαντόπουλος. Στη συνέχεια, ολοκλήρωσε την τριετή μεταπτυχιακή εκπαίδευση στη Θεραπεία μέσω Δράματος και Κίνησης στο Ινστιτούτο Θεραπείας και Εκπαίδευσης μέσω των Τεχνών ΕΠΙΝΕΙΟ. Έχει επίσης εργαστεί ως ηθοποιός και βοηθός σκηνοθέτη σε επαγγελματικές παραστάσεις της Θεσσαλονίκης,

Ως δραματοθεραπεύτρια, έχει συμμετάσχει στο διεθνές συνέδριο Play Perform Learn Grow 2021 – Creating Belonging in Times of Pandemic, αλλά και στο Βιωματικό Σεμινάριο “Συμφιλιώνομαι με το Σώμα μου” σε συνεργασία με τον διαιτολόγο- διατροφολόγο Αριστείδη Πατρινό. Επιπλέον, έχει συνεργαστεί με το Θεατρικό Εργαστήρι Τεχνουργείο, δημιουργώντας ομάδα αυτογνωσίας. Από τον Οκτώβριο του 2021 διδάσκει στο Ινστιτούτο Θεραπείας και Εκπαίδευσης μέσω των Τεχνών ΕΠΙΝΕΙΟ, το μάθημα Movement with Touch and Sound. 

Lia Zografou

Lia Zografou studied Art History in the USA (NE, Brown University), Theater in London (Royal Academy of Dramatic Art) and worked professionally in the theater before devoting herself to drama therapy and then to business consulting. She holds a Masters in Drama Therapy from the University of Surrey, a Diploma in Clinical Supervision (London School of Psychodrama) and a Diploma in Business Counseling (Gestalt Foundation, Athens) and works internationally as a drama therapist, consultant / coach, supervisor / therapist and trainer based in Thessaloniki and London. She has also been trained in Trauma Therapy (CRM, Comprehensive Resource Model) under the guidance of Lisa Schwartz and in 2018 will complete her two-year training in NARM (Neuroaffective Relational Model) for evolutionary trauma with Laurence Heller.

Between 1991 and 2005 she taught psychology at the American College of Thessaloniki (ACT) and has also taught in the supervisory program of the London School of Psychodrama (2008 - 2014) and since 2012 has been working as a business consultant for the Gestalt Edge program (www .gestaltedge.gr). He also belongs to the educational team of "Epineio", a training program for drama therapists.

Her articles, texts and translations have been published in Greece and Great Britain. Among them: The Supervision of Therapy and Welfare Professions (Univ. Studio Press), Creative Supervision Across Modalities (Jessica Kingsley Publishers, UK), Passionate Supervision (JKP), Dramatherapy and Destructiveness (Routledge, UK).

In her spare time she volunteers to support refugee workers through the Coach Activism program, is a member of the editorial team of the British magazine Dramatherapy and is involved in interactive theater as a coordinator and member of the RU team (facebook: RU Playback Improvisation Theater Team) . He has also been trained in the Pilates method and is intensively involved in yoga.

Elena Dina Boukouvala

Elena Boukouvala is a Psychologist (Aristotle University of Thessaloniki), Drama Therapist (MA Sesame University of London), Child and Youth Counselor (MA University of Nottingham) and a member of the teaching staff of the East Side Institute. She has been working since 2004 as a therapist in primary and secondary schools, hospitals, refugee camps in other communities as well as privately, having specialized in the social integration of children and young people. 

He has been trained in Greece and England and has worked with children, young people and families in Greece, England, Romania, Germany, Denmark, Serbia, Hungary, Algeria and Beirut. He has worked with children, adolescents and young people with behavioral and expression difficulties, with special needs, children who are going through a difficult period of change in their lives, such as the mourning or divorce of their parents, and children with a variety of other needs. 

She is a member of the British Association of Dramatherapists and of the Association of Greek Psychologists. 

TANIA BATZOGLOU

Tania Batzoglou studied psychology at Rethymno, University of Crete and acting at the Drama school of Greek Art theatre, Karolos Koun. The dialogue between psychology and theatre had always been inspiring and led to gain a state scholarship [IKY] and travel to London to complete a masters degree in Drama and movement therapy the Sesame approach and a practice as research PhD at the Royal Central School of Speech and Drama. She remained in London for 13 years working in clinical settings (NHS), educational organisations as well as cultural organisations like the V&A Museum, Historic Royal Palaces, British Museum, TATE Modern etc where she designed and facilitated interactive creative workshops for elderly in early stages of dementia and adults with special needs. In parallel, she worked as a visiting lecturer in academia as well as an actor in various productions of theatre, performance and live art. 

She has contributed with two chapters in the following books: 

  • “Psychagogia” in Dramatherapy: Reflections and Praxis, Hougham R. & Bryn J. (eds) (2017), Palgrave.
  • “Performance and Psychology: story” in Performing Interdisciplinarity: Working Across Disciplinary Boundaries Through an Active Aesthetic Experience, B. (Ed.). (2017), Routledge. 

 

Since she relocated in Greece in 2018, she is employed by the Society of Social Psychiatry, P. Sakellaropoulos in Amfissa. 

Dimitra Paspali

Dimitra Paspali is a medical graduate of the School of Health Sciences of the Aristotle University of Thessaloniki.

He completed the specialization of Psychiatry at the AD University Psychiatric Clinic of the Aristotle University of Thessaloniki after serving as a field officer in the Prefecture of Pella and worked as a specialist in Pathology and Neurology - compulsory departments of the specialty. She worked as a Specialist Psychiatrist in the Psychiatric Department of the General Hospital "Ippokrateio" for ten years, from where she left with the rank of Curator A. Since January 2020 she maintains a private practice in the center of Thessaloniki.

Attends and participates in Panhellenic and International Conferences and Seminars in Psychiatry. Her works have been published in foreign and Greek psychiatric journals.

She specializes in Counseling and Liaison Psychiatry and Psychosomatic Medicine.

Her teaching experience concerns intraclinical seminars during her specialty and courses for medical students during the time she was a research associate at the University Psychiatric Clinic of the Aristotle University of Thessaloniki. At the General Hospital "Ippokratio" he participated in the training of General Medicine specialists, Psychiatry specialists in the semester of Counseling - Liaison and nursing.

ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

Petros Theodorou

His psychotherapeutic training was in the Gestalt approach. He is a member of the E.A.G.T., of the European Gestalt Treatment Institution and certified supervisor by the E.A.G.T. 

He works with various aspects of practice and philosophy that more broadly supports humanitarian psychotherapeutic approaches, having various activities in Greece and abroad. 

He focuses particularly on our existential data (loss, loneliness, vanity, responsibility, choice), as well as on what has to do with the relationships love - love - sexual desire. He writes systematically about these issues (articles, books - Greek and English). Also, since 2006, having combined in sections the topics that interest him, he has been giving speeches and various experiential groups in Greece and abroad.

Collaborates, as an external collaborator, in educational and other programs with various Centers and Institutes of Education and Psychotherapy (Gestalt Foundation, Integrative Gestalt Training Institute, Epineo, Hellenic Center for Biosynthesis, Sinergia, Istok etc.).

His range of activities includes: individuals, couples, organizations, various educational and training programs, self-awareness groups - psychotherapy - education - supervision, volunteering (detoxification, teen programs, institutions, prisons, etc.), training in improvisational action "Playback Theater". 

Since 2006, he has developed his own tangible interaction approach, PSP (Process-Stage-Praxis). PSP combines motion, various modes of embedded interaction, improvisation, while it has many application possibilities (psychotherapy, education, work, art, Playback Theater, etc.).

Finally, in the past, his first degree was in medical science, while for a long period of his life, before focusing on the field of psychotherapy, he was a composer.

Richard Hougham

Richard Hougham holds the position of Principal Lecturer at the Royal Central School of Speech and Drama, University of London, where he is head of the MA Drama and Movement Therapy (MA) program. He is President of the European Consortium of Arts Therapies Education (ECArTE). Richard is particularly interested in Jungian psychology and his research seeks to find the meeting points of cultural healing practices and the use of myth and history in the teaching and practice of drama therapy.

The Royal Central School of Speech and drama
info@epineio.gr London

Robert Landy

Robert J. Landy, Ph.D., RDT, one of the pioneering founders of Drama Therapy and one of the most recognizable and acclaimed therapists in the world, is Professor of Educational Theater and Applied Psychology, founder of the Drama Therapy program at New York University. and developed the first graduate program in the United States. He created the innovative series of therapeutic theater books "AsPerformance" focusing on the impact of race, mental illness, disability, sexuality and violence on individuals and individual cultures. He has been honored with the Distinguished Teaching Award and the Daniel E. Griffiths Research Award from New York University.

NYU
info@epineio.gr New York

Lampros Giotis

Lampros Giotis has been trained and working professionally in the field that links psychotherapy to dramatic art. He is a Psychiatrist (University of Athens), a Dramatherapy (Ph.D. in Dramatherapy), an actor (Drama School G. Theodosiadis) and a director. His education includes London Institute of Psychodrama, seminars of ancient and contemporary drama in Athens (M. Volanakis, Z. Nikoloudis) and London (RADA, Actor's Center, City Lit) and Playing Theater (Leadership & Trainer, Center of Playback Theater, New York). As a psychiatrist-dramatherapist, he has worked in psychiatric institutions and therapeutic programs in Greece (Egininiou Day Hospital, Lerou High School, 18 Ano, Center for Psychosocial Treatment, KPSY Zografou, EPIΨY) and in England (Psychotherapeutic Communities for the Elderly and Dependent Individuals). 

In Theater, he has worked professionally as an actor with the group "Choriki" (Z. Nikoloudi), Crete Theater, Selana Theater (V.Douka - K.Damatis), Theater of the Street of Antioch (P. Economopoulou), Theatre Lab (A.Revis), Hellenic Cosmos (F. Lytras) and directed the performances: "Scam (Evangelos), "Evangelos Vima", "Mylinis Castle", "Molochos Town Hall of Lesbos", " Ag. Marina Lerou, Avlidas Open Amphitheater). He has been teaching the Drama School "Act Seven" since 2007. Founder of the "Palmos" Drama Expression and Therapy Society, where he organized Playback Theater training and created the first Professional Playback Theater in Greece ("Playback", 2004). This group has given more than 500 performances in theaters (New World Theater, Booze, Victoria, Studio Mavromichalis, Palmos), therapeutic frameworks and cultural institutions.

Marianna Drakopoulou

Marianna Drakopoulou is a Clinical Psychologist of the Aristotle University of Thessaloniki, with a master's degree in Clinical Psychology-Psychopathology from the University of Rene-Descartes in Paris, Dance Therapist through Primitive Expression by the “Atelier du Geste Rythme” in Paris and Psychoanalyst by the “Freudian Company of Northern Greece”.

She completed her clinical experience with a training in systemic-family therapy of 700 hours at the Mental Health Center of Ampelokipi in Thessaloniki, the training and work in the support line of families of KETHEA and the work with people with special needs at the Aristotle Special Education Center. 

She practices psychotherapy and psychoanalysis in her private office since 2007. Since 2011 she works as a clinical psychologist at the Center of Prevention of Addictions and Promotion of Psychosocial Health of eastern Thessaloniki “Elpida”(OKANA). In the field of prevention she implements: addiction prevention interventions for students of all levels, groups of adolescents, groups of parents, seminars and scientific supervision of teachers, adult education, interventions in the community, etc. 

As a dance therapist, she applies primitive expression in the clinical field since 2007 with adult and adolescent groups. In the artistic field, she has held dance therapy seminars for groups of actors as part of their training, while she has had the kinesiological supervision in two theatrical performances. 

She is a founding member of the DRLST- Dance Therapists Training in Greece in 2011, of which she is currently the Pedagogically Responsible in Northern Greece.

COOPERATING INSTITUTIONS

SPECIAL LABORATORY OF KOZANI, KOZANI

DOWNSYNDROM ASSOCIATION OF GREECE, THESSALONIKI

ALZHEIMER HELLAS, THESSALONIKI

SAN VITALE PSYCHIATRIC CLINIC, THESSALONIKI

KONDOGOUNI PSYCHIATRIC CLINIC, KOZANI

THETIS Κεντρο Υποστηριξης Παιδιου Εφηβου & Οικογενειας, Θεσσαλονικη

AGIOS PANTELEIMON CHRONIC DISEASE HOSPITAL OF THESSALONIKI, THESSALONIKI

ESTIA CENTER FOR RIHABILIATION OF PEOPLE WITH LEARNING DISABILITIES, ATHENS

KEA CENTRE FOR SPECIAL EDUCATION OF KALAMARIA, THESSALONIKI