ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΠΑΙΔΙΟΥ, ΕΦΗΒΟΥ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

ψυχοθεραπεία

Η ομάδα του Επίνειου προσφέρει μια ολιστική προσέγγιση παρέμβασης στο παιδί, τον/την έφηβο/η και την οικογένεια τους, παρέχοντας υπηρεσίες ψυχολόγου, δραματοθεραπευτή, λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή, ειδικού παιδαγωγού, παιδοψυχιάτρου και συμβουλευτικής γονέων. Σκοπός μας είναι η λειτουργία ενός χώρου ο οποίος μπορεί να εμπεριέξει όλων των ειδών τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας άνθρωπος σε μικρή ηλικία. Βασικός μας γνώμονας είναι ο σεβασμός τόσο απέναντι στον ωφελούμενο, όσο και στην οικογένεια του. 

Υπηρεσίες που παρέχονται για παιδιά κι εφήβους είναι:

ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Η λογοθεραπεία είναι μια ανθρωπιστική επιστήμη η οποία ασχολείται, μελετά και ερευνά εύρος διαταραχών που αφορούν τομείς της γλώσσας, της κοινωνικότητας, της επικοινωνίας, της ομιλίας, της φωνής και της σίτισης. Σκοπός της λογοθεραπείας είναι η πρόληψη, η πρόγνωση, η θεραπεία ή/και η αποκατάσταση και η επιστημονική μελέτη των παραπάνω διαταραχών και η ενημέρωση του κοινού και των επαγγελματιών υγείας σχετικά με αυτές.

Επομένως, η λογοθεραπευτική παρέμβαση απευθύνεται σε κάθε άτομο ανεξαρτήτως ηλικίας που δυσκολεύεται στους παραπάνω τομείς. Η θεραπευτική παρέμβαση είναι εξειδικευμένη και εξατομικευμένη και πρέπει να λαμβάνει χώρα σε ένα θεραπευτικό πλαίσιο με όρους εμπιστοσύνης, ασφάλειας, αποδοχής και ενσυναίσθησης.

Οι ειδικοί παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε άτομα με τις ακόλουθες δυσκολίες/διαταραχές:

  • Νευρολογικές διαταραχές (Αφασία, Δυσαρθρία, Απραξία, Άνοια)
  • Νευροεκφυλιστικές Νόσοι
  • Αναπτυξιακές διαταραχές ομιλίας (Διαταραχές άρθρωσης, φωνολογίας, δυσπραξία κ.ά.)
  • Διαταραχές αυτιστικού φάσματος
  • Διαταραχές ακουστικής επεξεργασίας
  • Μαθησιακές δυσκολίες
  • Εγκεφαλική παράλυση
  • ΔΕΠ-Υ
  • Διαταραχές ροής της ομιλίας (τραυλισμός, ταχυλαλία)
  • Αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές
  • Γλωσσικές διαταραχές λόγω νοητικής υστέρησης, βαρηκοΐας ή κώφωσης κ.ά.
  • Διαταραχές χρήσης γλώσσας
  • Διαταραχές σίτισης και κατάποσης
  • Διαταραχές φωνής
  • Αποκατάσταση έπειτα από χειρουργικές επεμβάσεις κεφαλής και τραχήλου.

 

Σημαντική είναι η συνεισφορά της λογοθεραπείας στην πρώιμη παρέμβαση, η οποία αφορά παιδιά 2 έως 4 ετών τα οποία έχουν καθυστερήσει να κατακτήσουν έναν ή περισσότερους τομείς της ανάπτυξης (λόγος, παιχνίδι, κοινωνικές δεξιότητες, επικοινωνία, κίνηση κ.ά.).

ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Η εργοθεραπεία είναι η εφαρμοσμένη επιστήμη που παρέχει εξειδικευμένη θεραπεία για να βοηθήσει ανθρώπους να αναπτύξουν, να ανακτήσουν ή να διατηρήσουν δεξιότητες απαραίτητες για να συμμετέχουν σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής τους.

Οι εργοθεραπευτές πετυχαίνουν το αποτέλεσμα αυτό, καθιστώντας τα άτομα ικανά να πραγματοποιούν δραστηριότητες, οι οποίες ενισχύουν την ικανότητα τους να συμμετέχουν στην καθημερινή ζωή ή τροποποιώντας το φυσικό τους περιβάλλον, προκειμένου να υποστηρίξουν καλύτερα τη συμμετοχή τους.

Κάποιες από τις κατηγορίες που υποστηρίζονται με εργοθεραπεία στο κέντρο μας είναι:

  • Διαταραχές του αυτιστικού φάσματος (συμπεριλαμβανομένου και του
    Συνδρόμου Asperger).
  • Σύνδρομο Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ADHD / ADD)
  • Μαθησιακές Διαταραχές (π.χ. ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως δυσλεξία)
  • Αναπτυξιακή Διαταραχή Συντονισμού [DCD] (συμπεριλαμβανομένης της
    δυσπραξίας)

 

Μερικοί από τους τομείς παρέμβασης στο κομμάτι της Εργοθεραπείας παιδιών και εφήβων είναι:

  • Αδρή και Λεπτή κινητικότητα
  • Ισορροπία και συντονισμός κινήσεων
  • Δεξιότητες Αυτό-φροντίδας
  • Σίτιση
  • Παραγωγικές δεξιότητες
  • Συγκέντρωση και προσοχή
  • Προγραφικές και προαναγνωστικές δεξιότητες
  • Οργανωτικές Δεξιότητες
  • Δεξιότητες παιχνιδιού
  • Κοινωνικές Δεξιότητες

ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΓΟΝΕΩΝ 

Ο ρόλος του γονέα, κάποιες φορές μπορεί να βιώνεται ως ιδιαίτερα απαιτητικός και ο ενήλικας να δυσκολεύεται να διαχειριστεί τόσο ένα μωρό όσο κι ένα μεγαλύτερο παιδί. Τα προσωπικά βιώματα και οι πεποιθήσεις με τις οποίες έχει ο ίδιος γαλουχηθεί, μπορεί να δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο τη συνθήκη, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η επικοινωνία με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας, να δημιουργούνται εντάσεις και να απομακρύνεται συναισθηματικά απο το παιδί του.

Η συμβουλευτική γονέων, αποσκοπεί στο να δημιουργηθεί ένας συναισθηματικός δεσμός ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας, που να βασίζεται στον αμοιβαίο σεβασμό, την εμπιστοσύνη και την εποικοδομητική επικοινωνία.

Οι γονείς καθοδηγούνται ώστε να είναι κοντά στο παιδί τους, να το αναθρέφουν χωρίς βία, με σεβασμό στις ανάγκες του. Να ανταποκρίνονται με τρυφερότητα και συνέπεια, ενδυναμώνοντας το και βοηθώντας το να αποκτήσει την αυτοπεποίθηση που χρειάζεται ο κάθε άνθρωπος για να γίνει ένας ψυχικά υγιής ενήλικος. Ενθαρρύνονται όμως να είναι εξίσου συνεπείς και απέναντι στον εαυτό τους, αναζητώντας την ισορροπία στη ζωή τους ως ξεχωριστές προσωπικότητες.

Οι σχέσεις με τα παιδιά, χτίζονται απο τα πρώτα χρόνια της ζωής τους και εξελίσσονται μέσα στο πέρασμα του χρόνου. Όσο νωρίτερα χτιστεί μια σχέση εμπιστοσύνης, τόσο πιο ομαλά θα κυλάει η καθημερινότητα και η σχέση μεταξύ γονέα και παιδιού θα γίνεται όλο και πιο δυνατή. Τα οφέλη αυτής της επένδυσης είναι αμφίδρομα. Ο γονέας αισθάνεται ασφάλεια πως το παιδί του θα απευθυνθεί σε εκείνον όταν θα χρειαστεί και το παιδί μεγαλώνει έχοντας μια ισχυρή βάση, στην οποία μπορεί να βασιστεί.

ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΙ ΕΦΗΒΟΥΣ

Η Δραματοθεραπεία είναι μια ιδιαίτερα αποτελεσματική θεραπευτική προσέγγιση όταν χρησιμοποιείται με παιδιά και εφήβους. Οι τέχνες, αποτελούν το θεραπευτικό μέσο για να εκφράσουν συναισθήματα και βαθύτερες σκέψεις, 

Το παιδί αντιμετωπίζεται ως μέλος του οικογενειακού του πλαισίου, εξερευνώντας υγιείς τρόπους να επικοινωνεί με τα σημαντικά πρόσωπα της ζωής του, με σκοπό να δημιουργεί ουσιαστικές σχέσεις μαζί τους. Μέσα από την κίνηση, τη μουσική, τη ζωγραφική, το παίξιμο ρόλων, δίνεται η δυνατότητα στο θεραπευόμενο να εξωτερικεύσει με ασφάλεια τις ανησυχίες και τις δυσκολίες της ζωής του, καθώς και τα θέματα που τον προβληματίζουν. Με τη χρήση ιστοριών μπορεί να πειραματιστεί με διαφορετικούς τρόπους να διαχειρίζεται την καθημερινότητα, να βελτιώσει την αυτο-εικόνα αλλά και τις σχέσεις του με άλλους ανθρώπους, μαθαίνοντας να αντιλαμβάνεται και σέβεται τις ανάγκες τους.

Οι δραματοθεραπευτικές συνεδρίες εφαρμόζονται είτε ατομικά, είτε ομαδικά, ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε παιδιού και της οικογένειας του. Κατά τις πρώτες ξεχωριστές συναντήσεις με το παιδί και τους γονείς, τίθενται οι θεραπευτικοί στόχοι, λαμβάνοντας πάντα υπόψιν τις συμπεριφορές του παιδιού όχι μόνο κατά τη διάρκεια της θεραπείας αλλά και μέσα στο οικογενειακό, το σχολικό, το φιλικό και άλλα σημαντικά πλαίσια της ζωής του. Κύριο μέλημα του θεραπευτή είναι η δημιουργία ενός ασφαλούς χώρου, ενός χώρου μοιράσματος.

Όταν κρίνεται εποικοδομητικό, μπορούν να πραγματοποιηθούν κοινές συνεδρίες των γονέων με το παιδί, με σκοπό να δουλευτεί άμεσα η σχέση τους και να διευκολυνθεί η επικοινωνία μεταξύ τους.

ΧΟΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΙ ΕΦΗΒΟΥΣ

Η Χοροκινητική Θεραπεία βασίζεται στην κινητική αλληλεπίδραση και στην σωματική έκφραση, ενώ δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να επεξεργαστούν μέσα από την κίνηση και το παιχνίδι τις σκέψεις και τα συναισθήματα τους, τα οποία είναι δύσκολο ή ακόμη και αδύνατο να εκφράσουν με τον λόγο. Η θεραπευτική διαδικασία προσφέρει παρεμβάσεις  επικεντρωμένες στην μοναδικότητα του κάθε παιδιού και λειτουργεί ευεργετικά σε παιδιά τυπικής αλλά και μη τυπικής ανάπτυξης όπως παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές, μαθησιακές λειτουργίες, ΔΕΠΥ κ.α. Μέσα στην χοροθεραπευτική συνεδρία, το παιδί έχει την δυνατότητα να μάθει τον εαυτό του και να αντιμετωπίσει άμεσα τα ψυχοσυναισθηματικά και συμπεριφορικά  θέματα που τον/ την απασχολούν χρησιμοποιώντας δεξιότητες μη λεκτικής επικοινωνίας συμπληρωματικά με τον λόγο. Η Χοροθεραπεία δεν χρειάζεται γνώση στο χορό, και απευθύνεται σε παιδιά και άτομα όλων των ηλικιών (ομαδικές και ατομικές θεραπείες). Βασικοί στόχοι της Χοροθεραπείας:
  • Ενίσχυση αυτοεκτίμησης / αυτοπεποίθησης
  • Βελτίωση αυτογνωσίας και αυτονομίας
  • Κοινωνικοποίηση
  • Ενίσχυση υγιούς σωματικής εικόνας
  • Ανάπτυξη δεξιοτήτων αντιμετώπισης συναισθημάτων και συμπεριφορών
  • Ενίσχυση της λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας
Δομή Χοροθεραπευτικής Συνεδρίας Σε κάθε συνάντηση υπάρχει αρχή, μέση και τέλος. Συγκεκριμένα, η χοροθεραπευτική συνεδρία αποτελείται από: Ζέσταμα, Εκφραστικό Μέρος και Κλείσιμο. Στο Ζέσταμα το παιδί προετοιμάζεται ψυχολογικά και κιναισθητικά για τη συμμετοχή του στη συνεδρία και την ολοκληρωμένη κινητική του έκφραση. Στο Εκφραστικό Μέρος δουλεύεται το επιθυμητό θεματικό υλικό, που μπορεί να είναι συναισθηματικής ή συμπεριφορικής φύσης. Η επεξεργασία του γίνεται μέσω της κίνησης, παιχνιδιού και της δημιουργίας Και το Κλείσιμο, στο οποίο το παιδί μαθαίνει να επεξεργάζεται και σε  συνειδητό λεκτικό επίπεδο το θεματικό υλικό. Η χοροθεραπεία γενικότερα αποτελεί μια σημαντική μέθοδο θεραπείας για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα λόγου και ειδικές ανάγκες, καθώς οι αλλαγές στην κινητική έκφραση έχουν ως αποτέλεσμα συμπεριφορικές αλλαγές και σημαντική επιρροή πάνω σε ψυχολογικές διαδικασίες.

ΕΙΔΙΚΗ ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ

Η ειδική διαπαιδαγώγηση είναι η επιστήμη που ασχολείται με την εκπαίδευση μαθητών με τρόπο ο οποίος απευθύνεται στις ατομικές διαφορές και ανάγκες τους. Η διαδικασία αυτή περιλαμβάνει μια εξατομικευμένη έκδοση των διδακτικών διαδικασιών, προσαρμοσμένο εξοπλισμό και υλικό, καθώς και ρυθμίσεις προσβασιμότητας. Οι παρεμβάσεις έχουν σχεδιαστεί για να βοηθήσουν τα άτομα με ειδικές ανάγκες να επιτύχουν υψηλότερο επίπεδο αυτάρκειας και επιτυχίας στο σχολείο και εκτός αυτού.

Σκοπός της ειδικής αγωγής είναι η πρόληψη, διάγνωση και αποκατάσταση μαθησιακών και κοινωνικών δυσκολιών για αυτό και είναι σημαντική η πρώιμη παρέμβαση. Η ειδική διαπαιδαγώγηση δεν εξαρτάται από την ηλικία του ατόμου και απευθύνεται σε οποιαδήποτε παιδί και έφηβο αντιμετωπίζει κάποια από τις παραπάνω δυσκολίες.

Στην ειδική αγωγή υπάγονται άτομα που έχουν διαγνωσθεί με:

  • Μαθησιακές δυσκολίες γενικές και ειδικές (όπως δυσλεξία, δυρσορθογραφία, δυσγραφία, δυσαριθμησία). 
  • Συναισθηματικές και συμπεριφορικές διαταραχές ( όπως εναντιωματικη προκλητική συμπεριφορά)
  • ΔΕΠΥ
  • Σωματικές διαταραχές (όπως εγκεφαλική παράλυση)
  • Αναπτυξιακές διαταραχές ( όπως διαταραχές του αυτιστικού φάσματος)

ΠΑΙΔΙΚΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ

Κάθε θεατρική δραστηριότητα αποτελεί για όσους συμμετέχουν ένα ταξίδι αναζήτησης. Το δράμα κινείται σε ένα συνεχές, στην αφετηρία του οποίου βρίσκεται το παιχνίδι που αυθόρμητα παίζουν τα παιδιά υποδυόμενα διάφορους ρόλους, και στο τέρμα του η θεατρική τέχνη. Κινούμενα ανάμεσα σε αυτές τις δύο άκρες τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να δοκιμάσουν παιχνίδια προετοιμασίας, κινητοποίησης και ενεργοποίησης, παιχνίδια για να γνωριστούν καλύτερα ως μέλη μιας ομάδας, ασκήσεις για τη βελτίωση της επικοινωνίας μεταξύ τους, ασκήσεις δυναμικών εικόνων και σωματικής έκφρασης, παιχνίδια ρόλων και ανάπτυξης χαρακτήρων καθώς και δραστηριότητες που έχουν στόχο την ανάπτυξη της ομαδικότητας και της συνενοχής.

Στόχος αυτού του εργαστηρίου είναι η θεατρική και ευρύτερα καλλιτεχνική γνώση, η εμπειρία της δημιουργικής διαδικασίας και η ουσιαστικότερη κατανόηση του εαυτού και του κόσμου μέσα από τη συνεργασία, την εξερεύνηση και τον πειραματισμό με τη βοήθεια μουσικής, αντικειμένων, εικόνων και κίνησης.